Ida CARACCIOLO
Insegnamento di INTERNATIONAL LAW IN THE 21st CENTURY
Corso di laurea magistrale in RELAZIONI E ORGANIZZAZIONI INTERNAZIONALI
SSD: IUS/13
CFU: 8,00
ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 48,00
Periodo di Erogazione: Secondo Semestre
Italiano
Lingua di insegnamento | INGLESE |
Contenuti | L'insegnamento mira a fornire agli studenti l'opportunità di approfondire alcune tematiche che sono espressione di interessi fondamentali nella comunità internazionale contemporanea. Il corso è focalizzato sullo studio della sovranità statale in rapporto agli individui e al territorio, del diritto del mare, del diritto dell’ambiente, della tutela dei diritti umani in tempo di pace e in tempo di guerra e del diritto internazionale dell'economia. |
Testi di riferimento | Klabbers Jan, International Law, 3rd Ed., Cambridge, 2024, capitoli: 5, 6, 10-15, 17-18. Si aggiungono dispense fornite dal professore ad integrazione del libro che saranno anche esse oggetto dell’esame. |
Obiettivi formativi | Obiettivo dell'insegnamento è l’acquisizione da parte degli studenti di conoscenze approfondite sulla disciplina delle relazioni tra Stati. Gli studenti saranno messi in grado di conoscere e comprendere gli istituti, i principi e le regole internazionali da un punto di vista teorico e nella loro applicazione pratica. |
Prerequisiti | Non è prevista alcuna propedeuticità. |
Metodologie didattiche | Il corso si articola in lezioni frontali (80% delle ore previste) e nell’esame e nella discussione di casi pratici (20% delle ore previste). L’analisi di casi pratici e le esercitazioni di gruppo mirano a rafforzare e a consolidare la comprensione delle nozioni e dei concetti trattati nel corso delle lezioni. |
Metodi di valutazione | L'esame è orale o scritto con votazione in trentesimi. L’esame orale consiste in un colloquio sul programma di esame. L’esame scritto consiste in un test con domande a risposta multipla e o aperta sul programma di esame. Il voto minimo per superare l'esame è di 18/30. L'esame è volto a verificare il livello di conoscenza degli argomenti del programma e il livello di padronanza del linguaggio giuridico specialistico. |
Programma del corso | Il trattamento dello straniero e la protezione diplomatica (0,5 CFU) |
English
Teaching language | English |
Contents | The course aims to provide students with the opportunity to deepen some issues that are the expression of fundamental interests in the contemporary international community. It focuses on the study of state sovereignty in relation to individuals and territory, the law of the sea, environmental law, the protection of human rights in times of peace and war, and international economic law |
Textbook and course materials | Klabbers Jan, International Law, 3rd Ed., Cambridge, 2024, chapters: 5, 6, 10-15, 17-18 |
Course objectives | The course is aimed at allowing students to acquire in-depth knowledge of the discipline of inter-state relations. Students will be able to know and understand international institutions, principles and rules from a theoretical perspective and in their practical application. |
Prerequisites | No prerequisite is envisaged |
Teaching methods | The course is structured into lectures (80% ) and into examination and discussion of cases (20%). The analysis of cases and group activities are meant to enhance and strengthen the comprehension of the notions and concepts addressed during the lectures. |
Evaluation methods | Students shall undergo an oral or a written exam with a grading out of thirty. The oral examination consists of an interview on the examination programme. The written examination consists of a test with multiple-choice and or open-ended questions on the examination programme. The minimum mark to pass the exam is 18/30. The exam is aimed at ascertaining the level of knowledge of either the relevant topics and the legal terminology skills. The evaluation criteria are as follows: - Outcome excellent 30-30 cum laude: the student demonstrates excellent knowledge of the topics, very good terminology and very good analytical skills. - Outcome very good 26-29: the student demonstrates good knowledge of the topics, good language skills and good analytical ability. - Proficient 24-25: the student demonstrates basic knowledge of the main topics, moderate language skills. -Satisfactory result 21-23: the student does not show full knowledge of the main topics, although he/she demonstrates the acquisition of basic knowledge and language skills. - Outcome sufficient 18-20: the student shows minimal knowledge of the main topics and language skills. - Insufficient result: the student does not possess an acceptable knowledge of the topics and language skills. |
Course Syllabus | The treatment of foreigners and diplomatic protection (0.5 ECTS) |