Paola VIVIANI
Insegnamento di COMUNICAZIONE DEL MONDO ARABO
Corso di laurea in SCIENZE DEL TURISMO
SSD: L-OR/12
CFU: 6,00
ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 36,00
Periodo di Erogazione: Secondo Semestre
Italiano
| Lingua di insegnamento | Italiano/arabo. |
| Contenuti | Il mondo arabo: definizione, specificità, criticità. Aspetti della comunicazione interculturale. |
| Testi di riferimento | Testi di riferimento per frequentanti e non frequentanti: |
| Obiettivi formativi | Conoscenza e capacità di comprensione (knowledge and understanding). |
| Prerequisiti | L’insegnamento è destinato a studenti principianti e non. |
| Metodologie didattiche | Lezioni frontali (36 ore), nell’ambito delle quali vi saranno esercitazioni. |
| Metodi di valutazione | L’esame consisterà in una prova orale. |
| Altre informazioni | Le ore di insegnamento saranno affiancate da ore di lettorato con C.E.L. |
| Programma del corso | Il mondo arabo: definizione, specificità, criticità. Aspetti della comunicazione interculturale legati in maniera specifica al mondo arabo. La percezione che l’Arabo ha di sé e dell’altro, e l'Arabo visto dall’altro. I mezzi della comunicazione (CFU 1,5). |
English
| Teaching language | Italian/Arabic. |
| Contents | The Arab world: definition, specificities, critical issues. Intercultural communication. Communication media and tools in the Arab world. |
| Textbook and course materials | Textbooks recommended to attending and non-attending students: |
| Course objectives | Knowledge and understanding. Students shall demonstrate to have knowledge and understanding of the language-based and culture-based notions and topics included in the programme. Non-beginners shall demonstrate that they have consolidated and developed their knowledge and skills. Thus, on the basis of prior competence, students shall demonstrate to have reached A1/A2 and B1/B2 levels within the CEFR. |
| Prerequisites | The course is for beginners and non-beginners. Non-beginners are required A1/A2 levels within the CEFR, which will be tested during an interview. |
| Teaching methods | 36 hours of frontal teaching method. Part of the teaching hours will be devoted to in-classroom exercise. |
| Evaluation methods | The exam consists in an oral assessment. |
| Other information | Further teaching activities include lessons held by a professional mother-tongue “C.E.L.” (linguistic expert). |
| Course Syllabus | The Arab world: definition, specificities, critical issues. The intercultural communication in relation to the Arab world. Arabs’ perception of the self and the other; others’ perception of the Arabs. Communication media and tools (1,5 university credits). |








