Rosanna PITTIGLIO
Insegnamento di INTERNATIONAL ECONOMICS
Corso di laurea magistrale in RELAZIONI E ORGANIZZAZIONI INTERNAZIONALI
SSD: SECS-P/01
CFU: 8,00
ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 48,00
Periodo di Erogazione: Secondo Semestre
Italiano
Lingua di insegnamento | INGLESE |
Contenuti | Questo corso è stato concepito come un corso introduttivo all'economia internazionale e copre quindi i principali temi legati alla globalizzazione economica: commercio, moneta, flussi finanziari. |
Testi di riferimento | Salvatore, Dominick (2019), International Economics, Hoboken, NJ: Wiley |
Obiettivi formativi | Lo scopo principale del corso è di fornire agli studenti una buona conoscenza delle problematiche legate all’economia internazionale. |
Prerequisiti | Non ci sono prerequisiti formali per questo corso. Tuttavia, sono richieste conoscenze di base in economia. |
Metodologie didattiche | Per raggiungere gli obiettivi del corso è necessario, ove possibile, un approccio interdisciplinare, oltre ad un dialogo costante con gli eventi economici internazionali. Ecco perché, oltre a un libro di testo base di economia internazionale, agli studenti verrà richiesto di leggere altro materiale più vicino alla situazione attuale. |
Metodi di valutazione | Gli studenti verranno valutati sulla base di due prove scritte e una prova orale; il voto complessivo sarà calcolato come media ponderata dei voti ottenuti nel modo seguente: |
Programma del corso | 1 Introduction |
English
Teaching language | English |
Contents | This course has been designed as an introductory course on international economics, and thus covers the main themes related to economic globalization: trade, money, and financial flows. |
Textbook and course materials | Salvatore, Dominick (2019), International Economics, Hoboken, NJ: Wiley |
Course objectives | The main scope of the course is to provide students with a good understanding of issues relating to the global economy. In particular, the course has three aims: (i) offer students the basis technical instruments needed to understand international economic issues (such as trade, financial globalization and currency crises); (ii) enable students to form a solid knowledge of economic theories relating to globalization; (iii) provide students with various viewpoints on the issues mentioned above, to help them develop critical thinking about economic globalization |
Prerequisites | There are no formal prerequisites for this course. However, the course requires solid knowledge of basic economics. |
Teaching methods | To reach the objectives of the course, an interdisciplinary approach is needed, wherever possible, in addition to a constant dialogue with international economic events. That is why, in addition to a basic international economics textbook, students will be required to read other material closer to the current situation. |
Evaluation methods | Students will be assessed on the basis of written and oral assessments. The overall mark will result from the weighted average obtained at the various assessments, as follows: |
Course Syllabus | 1 Introduction |