Mauro PINTO
Insegnamento di ECONOMIA DEI MERCATI
Corso di laurea in SCIENZE POLITICHE
SSD: SECS-P/01
CFU: 6,00
ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 36,00
Periodo di Erogazione: Secondo Semestre
Italiano
Lingua di insegnamento | ITALIANO |
Contenuti | L’insegnamento è indirizzato alla conoscenza degli elementi introduttivi |
Testi di riferimento | Musu, Introduzione all'economia dell'ambiente, 2003, Il Mulino, Bologna |
Obiettivi formativi | 1) Conoscenza e capacità di comprensione: |
Prerequisiti | E’ necessaria una conoscenza dei concetti fondamentali di Microeconomia. |
Metodologie didattiche | Il 70% delle ore è dedicato a lezioni frontali. Il 20% è dedicato ad attività laboratoriali e il 10% ad esercitazioni, il cui obiettivo è consolidare le conoscenze acquisite durante le lezioni frontali e sviluppare la capacità di rielaborazione ed esposizione delle stesse. |
Metodi di valutazione | La verifica dell’apprendimento avviene tramite prova scritta composta da quesiti a risposta aperta. Su richiesta, la prova scritta può essere sostituita o integrata da prova orale. |
Altre informazioni | Durante lo svolgimento del corso saranno forniti ulteriori materiali didattici e le slides utilizzate a lezione. |
Programma del corso | Richiami di micro-economia |
English
Teaching language | Italian |
Contents | The course is aimed at providing knowledge of the introductory elements of environmental economics, techniques for valuing environmental assets, and public intervention tools in environmental economics. |
Textbook and course materials | I. Musu, Introduzione all'economia dell'ambiente, 2003, Il Mulino, Bologna |
Course objectives | 1. Knowledge and Understanding: By the end of the lessons, students should be familiar with the theoretical knowledge and analytical tools necessary to understand the reasons for public intervention in the environment and the main policies through which such intervention is implemented. |
Prerequisites | A knowledge of fundamental concepts in Microeconomics is necessary. No specific prior courses are required. |
Teaching methods | 70% of the hours are dedicated to lectures. 20% are dedicated to lab activities and 10% are dedicated to exercises, aimed at consolidating the knowledge acquired during lectures and developing the ability to process and present the same. The content and schedule of the exercises are agreed upon at the beginning of the course. Attendance is not mandatory but highly recommended. |
Evaluation methods | Assessment is through a written exam consisting of open-ended questions. On request, the written test can be supplemented or replaced by an oral exam. |
Other information | Additional teaching materials and slides used in the lessons will be provided during the course. |
Course Syllabus | Brief recalls of microeconomics |