mail unicampaniaunicampania webcerca

    Domenico AMIRANTE

    Insegnamento di ENVIRONMENTAL CONSTITUTIONALISM AND CLIMATE CHANGE: RULES AND POLICIES

    Corso di laurea magistrale in RELAZIONI E ORGANIZZAZIONI INTERNAZIONALI

    SSD: IUS/21

    CFU: 8,00

    ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 48,00

    Periodo di Erogazione: Secondo Semestre

    Italiano

    Lingua di insegnamento

    INGLESE

    Contenuti

    L’insegnamento si propone di ripercorrere, in un’ottica comparatistica, i processi di costituzionalizzazione della materia ambientale a partire dall’analisi del contesto culturale in cui essi abbiano preso le mosse. In primo luogo, ci si concentrerà sul concetto di cultura giuridica, utile ad indagare a fondo sul legame tra cultura e diritto in tema di ambiente. Si prenderà altresì in esame la nozione di tradizione giuridica, come l’insieme di informazioni che congiungono il passato al momento presente (Glenn), nonché quale sistema di soluzioni di diritto che possano essere trasmesse da una generazione a quella successiva.
    Si analizzeranno, dunque, gli approcci etico-religiosi delle diverse culture ecologiche alla tutela ambientale, nonché le loro visioni complessive del legame tra uomo e natura. Saranno forniti allo studente strumenti fondamentali alla comprensione approfondita del fenomeno della pluralità delle culture e del suo nesso con la tutela dei diritti ed il diritto costituzionale nel suo complesso.
    Si indagherà inoltre la disciplina giuridica relativa al contrasto ed all’adattamento ai cambiamenti climatici, analizzando anche alcune delle principali sentenze intervenute in materia.

    Testi di riferimento

    D. Amirante e S. Bagni (eds), Environmental Constitutionalism in the Anthropocene, London-New York, Routledge, 2022;
    P. Viola, The Ongoing Foundation of the Constitutionalisation of Climate, in P. Viola, Climate Constitutionalism Momentum. Adaptive Legal Systems, Switzerland, Springer Cham, 2022, 41-82;
    D. Bodansky, Is There an International Environmental Constitution?, in Indiana Journal of Global Legal Studies, Vol. 16, Iss. 2, Article 8, 565-584.
    Dovranno inoltre essere consultati i testi delle seguenti decisioni e pareri:
    1) Civil division of Supreme Court of the Netherlands, Case of the State of the Netherlands (Ministry of Economic Affairs and Climate Policy) v. Stichting Urgenda, No. 19/00135, 20 December 2019;
    2) CEDU, Case of Carême v. France, Application no. 7189/21, 9 April 2024;
    3) CEDU, Case of Verein Klimaseniorinnen Schweiz and Others v. Switzerland, Application no. 53600/20, 9 April 2024;
    4) International Tribunal for the Law of the Sea, Request for an Advisory Opinion submitted by the Commission of Small Island States on climate change and international law, List of cases no. 31, 21 May 2024.
    Il Docente si riserva di fornire ulteriori materiali di supporto per agevolare le attività formative.
    Per gli studenti Erasmus il Docente si riserva di fornire materiali di studio concordati con lo studente, in ragione del relativo percorso di studi.

    Obiettivi formativi

    1) Conoscenza e capacità di comprensione. Lo studente dovrà acquisire una conoscenza sufficiente degli argomenti e dei temi indicati nel programma oggetto di studio, con particolare riguardo alle questioni inerenti alle dinamiche che informano il fenomeno della pluralità delle culture e tradizioni giuridiche, e per quanto riguarda la disciplina giuridica relativa a contrasto e d adattamento ai cambiamenti climatici.
    2) Conoscenza e capacità di comprensione applicate. Lo studente dovrà essere in grado di ricostruire, con un approccio multidisciplinare che coniughi l’ottica politologica e giuridica, le criticità legate alla tutela dell’ambiente anche in relazione ai problemi del cambiamento climatico.
    3) Autonomia di giudizio. Lo studente dovrà dare prova della capacità di integrare autonomamente le conoscenze acquisite e di valutare criticamente i fenomeni oggetto di studio, con particolare riferimento all’approccio delle varie culture giuridiche alla tutela dell’ambiente, anche in relazione ai problemi del cambiamento climatico.
    4) Abilità comunicative. Lo studente dovrà dimostrare capacità comunicative nell’esposizione degli argomenti trattati e capacità di interazione con interlocutori non specialisti e/o esperti.
    5) Capacità di apprendere. Lo studente attesterà di aver compreso e approfondito le problematiche generali e i singoli casi oggetto di studio.

    Prerequisiti

    È auspicabile che lo studente sia dotato delle conoscenze culturali di base nonché di un elevato interesse ed una particolare attitudine allo studio della materia pubblicistica.
    Non sono previste propedeuticità.

    Metodologie didattiche

    Didattica frontale, studio di casi pratici normativi e giurisprudenziali, lezioni seminariali per complessive 48 ore.
    La frequenza non è obbligatoria, ma è da ritenersi consigliata.

    Metodi di valutazione

    La valutazione del candidato avviene mediante colloquio orale con punteggio in trentesimi. Per il superamento con sufficienza (18/30) dell’esame è richiesto il soddisfacimento dei requisiti di cui alla sezione “Obiettivi formativi”, ossia l’aver acquisito conoscenza e capacità di comprensione (knowledge and understanding), al fine di applicare le conoscenze relative agli istituti giuridici e agli orientamenti giurisprudenziali oggetto di studio.
    La prova orale consiste in un colloquio articolato in domande, in un numero non inferiore a quattro, ciascuna vertente su un argomento specifico del programma, ed è finalizzata ad accertare il livello di conoscenze raggiunto allo studente.
    Criteri di valutazione.
    Mancato superamento dell’esame: il candidato non raggiunge nessuno dei risultati descritti al punto “Obiettivi formativi”
    18-21: livello sufficiente di preparazione, in termini di conoscenza e comprensione della disciplina, capacità di analisi e di interpretazione
    22-24: livello pienamente sufficiente di preparazione, in termini di conoscenza e comprensione della disciplina, capacità di analisi e di interpretazione
    25-26: livello buono di preparazione, in termini di conoscenza e comprensione della disciplina, capacità di analisi e di interpretazione.
    27-29: livello molto buono di preparazione, in termini di conoscenza e comprensione della disciplina, capacità di analisi e di interpretazione.
    30-30 e lode: livello eccellente di preparazione, in termini di conoscenza e comprensione della disciplina, capacità di analisi e di interpretazione dei dati normativi e giurisprudenziali, capacità di restituire le competenze acquisite in forma chiara, lineare e ragionata.

    Altre informazioni

    Nel corso delle lezioni frontali e seminariali il docente potrà avvalersi di slides e di altro materiale multimediale e/o audiovisivo a supporto della didattica.
    Saranno previste modalità di svolgimento di lezioni ed esami compatibili alle esigenze degli studenti lavoratori, con la possibilità di accedere a corsi compatti e a prove d’esame in forma scritta, coerentemente alle linee-guida per l‘erogazione delle attività didattiche indirizzate agli studenti-lavoratori iscritti ai Progetti di Formazione contemplati nell’offerta formativa del Dipartimento di Scienze Politiche dell’Università della Campania Luigi Vanvitelli.

    Programma del corso

    In ragione del rapporto ore/CFU, il programma verte sui seguenti argomenti:

    Le diverse fasi del costituzionalismo ambientale (2 CFU).
    Rapporti fra multiculturalismo, costituzione e tutela dei diritti (1 CFU).
    Analisi del rapporto fra uomo e natura nelle cosmovisioni latino-americane ed in particolare in relazione al concetto di buen vivir nelle costituzioni andine (1 CFU).
    Analisi del rapporto uomo-ambiente nelle altre culture giuridiche del mondo (1CFU)
    Disciplina giuridica relativa al contrasto e all’adattamento ai cambiamenti climatici (1CFU)
    Analisi delle sentenze pronunciate nei casi Carême, Urgenda, Klimaseniorinenn, nonché del Parere Consultivo emesso dal Tribunale Internazionale del Mare in materia di cambiamenti climatici e diritto internazionale (2 CFU).

    Si consiglia agli studenti Erasmus di prendere contatti con il Docente al fine di concordare eventualmente programmi che tengano conto del relativo percorso di studi.

    English

    Teaching language

    English

    Contents

    The course aims at illustrating, from a comparative perspective, the processes of constitutionalization of environmental law, starting with an analysis of the cultural context in which they have taken their start. First of all, the focus will be on the concept of legal culture, useful for an in-depth investigation of the connection between culture and law, with regard to the environment. It will also examine the notion of legal tradition, as the corpus of information that connects the past to the present (Glenn), as a set of solutions of law that can be transmitted from one generation to the next.
    The ethical-religious approaches of various ecological cultures to environmental protection will be analyzed, as well as their overall visions of the link between man and nature. Fundamental tools will be provided to the student's understanding of the phenomenon of the plurality of cultures and its connection to the protection of rights and constitutional law.
    The course will also investigate the legal discipline relating to the mitigation against and the adaptation to climate change, also analyzing some of the main judicial decisions that have been issued on the matter.

    Textbook and course materials

    D. Amirante e S. Bagni (eds), Environmental Constitutionalism in the Anthropocene, London-New York, Routledge, 2022;
    P. Viola, The Ongoing Foundation of the Constitutionalisation of Climate, in P. Viola, Climate Constitutionalism Momentum. Adaptive Legal Systems, Switzerland, Springer Cham, 2022, 41-82;
    D. Bodansky, Is There an International Environmental Constitution?, in Indiana Journal of Global Legal Studies, Vol. 16, Iss. 2, Article 8, 565-584.
    The student must also consult the texts of the following decisions and opinions:
    1) Civil division of Supreme Court of the Netherlands, Case of the State of the Netherlands (Ministry of Economic Affairs and Climate Policy) v. Stichting Urgenda, No. 19/00135, 20 December 2019;
    2) CEDU, Case of Carême v. France, Application no. 7189/21, 9 April 2024;
    3) CEDU, Case of Verein Klimaseniorinnen Schweiz and Others v. Switzerland, Application no. 53600/20, 9 April 2024;
    4) International Tribunal for the Law of the Sea, Request for an Advisory Opinion submitted by the Commission of Small Island States on climate change and international law, List of cases no. 31, 21 May 2024.
    The teacher will provide students with other materials for facilitate studying activities.
    The teacher will provide Erasmus students with different study materials agreed with the student taking into account of the relative course of study.

    Course objectives

    1) Knowledge and understanding. The student is expected to acquire sufficient knowledge of the topics and themes indicated in the program, regarding the issues inherent in the dynamics that inform the plurality of cultures and legal traditions, as they relate to the connection between man and the environment in the broadest sense, and to the discipline relating to the mitigation against and the adaptation to climate change.
    2) Applied knowledge and understanding. The student should be able to reconstruct, with a multidisciplinary approach that combines a political and legal perspective, the critical issues related to environmental protection in the cultures and legal traditions under analysis and to the discipline relating to the mitigation against and the adaptation to climate change.
    3) Making judgements. The student must demonstrate the ability to independently integrate the knowledge acquired and critically evaluate the phenomena under study, with reference to the approach of various legal cultures to environmental protection and to the discipline relating to the mitigation against and the adaptation to climate change.
    4) Communication skills. The student should demonstrate communication skills in the exposition of the topics covered and the ability to interact with non-specialist and/or expert interlocutors.
    5) Learning skills. The student will attest that he/she has understood and deepened his/her understanding of general issues and individual case studies.

    Prerequisites

    It is desirable that the student has the basic cultural knowledge as well as a high interest and a particular aptitude for the study of the public law.
    Prerequisites are not required.

    Teaching methods

    Lectures, study of legislative and jurisprudencial pratical cases, seminars for a total of 48 hours.
    Attendance is not mandatory, but it is recommended.

    Evaluation methods

    The evaluation of the candidate will be held through an oral interview for which the score is expressed in grades from 1 to 30. The minimum score to pass the exam is 18/30. To get a passing grade the student has to demonstrate that he/she has reached the "Training objectives", i.e. the student must demonstrate knowledge and understanding of the exam programme and he/she can apply it relating to the legal institutions of Italian public and comparative law.
    The oral test consists of an interview made up of minimum four questions about the specific topics of the program and aims to verify the knowledge acquired by the student.

    Evaluation criteria.
    Candidate failed the exam: the candidate does not achieve any of the results described in the "Training objectives" section.
    18-21: sufficient level of knowledge and understanding of the discipline, capacity for analysis and interpretation.
    22-24: more than sufficient level of knowledge and understanding of the discipline, capacity for analysis and interpretation.
    25-26: good level of knowledge and understanding of the discipline, capacity for analysis and interpretation.
    27-29: very good level of knowledge and understanding of the discipline, capacity for analysis and interpretation.
    30-30 cum laude: excellent level of knowledge and understanding of the discipline, ability to analyse and interpret legislation and jurisprudence, ability to communicate his/her conclusions clearly and unambiguously and its rationale underpinning.

    Other information

    During the lectures and seminars, the Professor can use slides and other multimedia and /or audio-visual materials as didactic support.
    Classes and examinations compatible with the needs of working students will be offered, as well as compact courses and examinations in written form, according to the guidelines for the educational activities addressed to working students of the Training Projects of the Department of Political Science of the University of Campania Luigi Vanvitelli.

    Course Syllabus

    Considering the hours / CFU ratio, the program focuses on the following topics:

    The phases of environmental constitutionalism (2 CFU).
    The relations between multiculturalism, constitution and protection of rights (1 CFU).
    The relations between man and nature in Latin American cosmovisions and in particular the concept of buen vivir in the Andean constitutions (1 CFU). Analysis of the relationship between man and the environment in other legal cultures of the world (1CFU).
    Legal discipline relating to the mitigation against and adaptation to climate change (1CFU).
    Analysis of the judgments rendered in the Carême, Urgenda and Klimaseniorinenn cases, as well as the Advisory Opinion issued by the International Tribunal for the law of the Sea regarding climate change and international law (2 CFU).

    It is recommended to Erasmus students to contact the teacher.

     

    facebook logoinstagram buttonyoutube logotype